Vernederen en verhogen

Leave a comment Standard

Verneder u voor de Heere, en Hij zal u verhogen. — Jakobus 4:10 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Jac.4:1-12

Deze tekst is in het verleden vaak verkeerd uitgelegd, dat we maar mensjes zijn en niets in te brengen hebben dan lege briefjes, dat we niets en niemand zijn etc. Maar dat is niet wat Jacobus bedoelt. Het gaat hier bij vernederen over verootmoedigen. Dat is je zonde belijden, zeggen dat je er spijt van hebt, is mij eigenlijk nog iets te zwak, berouw is beter, en het besluit om Hem te willen gehoorzamen. We leven nog steeds in de genadetijd en Gods liefde is nog steeds overvloedig voor ons. Maar zonde en God gaan nu eenmaal niet samen. En we kunnen de zonde niet wegredeneren, er een uitvlucht voor zoeken, een reden om het te doen, waardoor we de schuld bij anderen neerleggen. Nee, wij zijn zelf verantwoordelijk voor de dingen die we doen, of laten.

En als we dat belijden, naast het feit dat we zonder Hem niets kunnen, dan gaat Hij ons verhogen, dat is gebruiken. Want Hij wil niets liever dan jou en mij gebruiken voor de uitbreiding van Zijn Koninkrijk. Hij heeft ervoor gekozen om dat door Zijn kinderen en discipelen van de Here Jezus te laten doen.

Wanneer we ons voor Hem vernederen, dan belijden we dat we het niet in eigen kracht kunnen en dat we afhankelijk zijn van Hem en als we dat doen, pas dan kan Hij ons gebruiken, wil Hij ons gebruiken. Hij is niet op zoek naar onze skills, de dingen waar we goed in zijn, Hij zoekt mensen die beschikbaar zijn, alles bij het kruis leggen en in Zijn kracht de dingen gaan doen, pas dan komt het goed, gaat het goed en komt Zijn kracht vrij. Want dan is het ook tot Zijn eer en glorie. Waak ervoor om eigen toko’s, bedieningen te hebben, waarbij je zelf in de picture staat, want het gaat alleen om de Here Jezus, om Hem en Hem alleen!

__________________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

Doe je mee met de SWAT – stil Winning Activation Training op 5 oktober. a.s. In Rotterdam? Geef je hier op: http://www.soul-winning-action-training.ga

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.