Volmaakte liefde

Leave a comment Standard

Niemand heeft ooit God gezien. Als wij elkaar liefhebben, blijft God in ons en is Zijn liefde in ons volmaakt geworden. — 1 Johannes 4:12 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: 1Joh.4:7-21

Dat de liefde het allerbelangrijkste is, zou toch wel bekend moeten zijn in ons christelijke denken. Toch is ze vaak ver te zoeken.

De tekst van vandaag is een reactie op het denken van mensen, die zeiden God gezien te hebben, maar een onveranderd leven leidden.

Vanuit het Oude Testament weten we dat het onmogelijk was om God van aangezicht tot aangezicht te aanschouwen. Als Mozes van de berg kwam, waar Hij in de tegenwoordigheid van God geweest was, moest hij een deksel voor zijn gezicht doen, omdat het volk zijn stralende gezicht niet kon verdragen. Elia krijgt God van achteren te zien, omdat Zijn hand zijn gezicht bedekt.

Maar de Here Jezus zei, dat als ze Hem gezien hebben, de. vader hebben gezien, want Vader en Zoon lijken op elkaar. Nu zijn er, ik weet niet hoeveel, afbeeldingen van de Here Jezus gemaakt, maar Hij zal op geen eentje lijken, want Hij is uniek.

Maar als we naar Zijn karakter kijken, zien we dat van de Vader weerspiegelt.

En als wij gaan lijken op Hem, weerspiegelen wij Hem weer. En dat doen we dus door de liefde, onderling en naar anderen toe.

Dat betekent niet dat we een stelletje watjes zijn, maar dat de liefde ons dringt. En echte liefde is tot alles in staat, is een onmetelijk sterke kracht, die niets ongemoeid laat en op haar doel afgaat.

En doordat de HERE God zelf in ons woont, door Zijn Heilige Geest kunnen we niets anders dan liefhebben, Hem als eerste en van daaruit onze naaste.

Want die twee zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden, het ene kan niet zonder het andere. Geloof zonder liefde wordt religie en een koud Wetticisme, maar geloof en liefde samen brengt hoop voort voor een verloren wereld. En die hebben we, omdat Christus, de hoop der heerlijkheid in ons woont, daardoor zijn anderen in staat een beetje van God in ons te zien. Soms maar een glimp, maar hoe meer we Hem de ruimte geven, hoe meer het te zien zal zijn…..

________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

Doe je mee met de SWAT – stil Winning Activation Training op 5 oktober. a.s. In Rotterdam? Geef je hier op: www.soul-winning-action-training.ga

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.