Alle volken

Leave a comment Standard

Loof de HEERE, alle heidenvolken; prijs Hem, alle natiën. Want Zijn goedertierenheid is machtig over ons; de trouw van de HEERE is voor eeuwig. Halleluja! — Psalmen 117:1-2 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Psalm 117

Bij ons thuis was het vroeger de gewoonte om na de maaltijd een gedeelte uit Gods Woord te lezen, waarbij je dan, als bewijs dat je goed geluisterd had, het laatste woord moest herhalen. Als we daar niet zo veel zin in hadden werd er vaak geroepen dat mijn vader maar Psalm 117 moest lezen, de kortste Psalm ooit. Hij dreigde dan altijd twee psalmen verder te gaan, naar 119, de langste…

Maar wat is het eigenlijk een mooie Psalm, kort, maar krachtig. Iedereen, ieder volk wordt opgeroepen om de HERE, JHWH, de God, Die er is, te loven en te prijzen. Het is geen verzoek, het is een gebod! En waarom dan? Omdat Zijn goed(ertieren)heid machtig is over ons. Over iedereen. God is goed voor iedereen, omdat Hij de aandacht wil trekken (zie gisteren: Niemand verloren, en het door God goedheid is dat mensen tot geloof komen (Rom.2:4) Een van de eerste gebeden in het boekje Doeltreffend Bidden voor Verloren mensen is dat we bidden of God hen zegent, zoals we dat ook doen als we voor mensen bidden met wie we het Script met het hart doen. Omdat aan Zijn zegen alles gelegen is. We kunnen werken, zwoegen, buffelen tot we een ons wegen, als Hij het niet zegent is het allemaal nutteloos en waardeloos. Denk aan de man, die zijn schuren wilde afbreken om grotere te bouwen, God nam hem weg en hij had niets meer.

Als je ooit al eens alles bent kwijtgeraakt, zijn de spullen in je huis en alles wat je hebt maar relatief. Zo heb je het, zo ben je het kwijt, maar wat echt belangrijk is, is wie je bent in Christus en wie Hij voor je is.

En dat God trouw is, dat weten we, trouw aan Zijn beloften, trouw in Zijn handelen, en de allergrootste blijk van Zijn trouw was zijn Zoon aan het kruis van Golgotha. Daar toonde Hij Zijn ultieme liefde, voor de mensheid, voor alle volken, maar maak het maar kleiner, voor jou en mij. Want zo lief had Hij jou en mij en iedereen, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat iedereen, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leeft!

Dat is trouw met een grote T.

Daarom is Hij het waard geloofd en geprezen te worden, voor eeuwig en altijd, maar de repetitie daarvoor begint al vandaag, in de kerk, waar je thuishoort.

Ja, je hoort deel uit te maken van een gemeente waar God wordt geloofd en geprezen, met alle lek en gebrek wellicht, maar waar Zijn tegenwoordigheid gevoeld wordt en Zijn woord gepredikt. We verklaren dat Hij in ons midden is, als we in Zijn Naam bijeen zijn, dan kan je toch niet weggebleven?

Loof Hem, alle volken, iedereen dus, waar ook, in een massaal Halleluja!

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.