Vrijgesproken

Leave a comment Standard

Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen. — Galaten 5:5 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Gal.5:1-12

‘Eindelijk gerechtigheid’, dat zeggen we vaak als er iets gebeurt wat hoort te gebeuren, of als iemand zijn straf krijgt, waar hij het naar gemaakt heeft.

Bij de Here God is gerechtigd eigenlijk iets anders, of beter gezegd, iets anders geworden. Want gerechtigheid is inderdaad dat iemand bestraft wordt voor wat hij heeft gedaan. Maar God heeft genade voor gerechtigheid laten gelden. Daarom hoeven we ook niet te presteren om bij Hem in een goed blaadje te komen, want genade die verdiend wordt, is geen genade maar eigengerechigheid.

In Galatie kwamen christenen uit de joden vertellen dat de ‘heidens” christenen zich ook aan de wet, en met name de besnijdenis moesten houden. Het laatste vers van deze perikoop geeft aan hoe Paulus over hen denkt….. niet zo best dus!

Je kunt genade en wet niet mengen, want we hoeven de wet niet te houden om gerechtvaardigd te worden, daar hebben we het offer van de Here Jezus voor. Wel is het zo dat veel van Gods wetten en bepalingen als een beschermend traphekje werken. Kom je daarbuiten, dan loop je gevaar, maar het heeft niets met je redding te maken.

Je houdt je aan Zijn regels omdat je van Hem houdt en dat is een hele andere insteek, dan dat je ze houdt, omdat je bang bent voor straf. Toch zit dat er nog zo bij velen ingebakken. Maar de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, op de Here Jezus en door Zijn striemen zijn wij genezen, zegt jesaja 53:5

Dus ik hoef niet meer bang te zijn om gestraft te worden. En ja, als ik zondig moet ik ze belijden en mag ik Zijn vergeving aannemen, omdat Hij van me houdt.

Ik, wij, zijn dus al gerechtvaardigd doordat we geloven en de Heilige Geest in ons helpt ons om een leven vol liefde en kracht te leven. Door dicht bij Hem te blijven en met Hem te wandelen, leef je zoals Hij het wil. Zo eenvoudig is het…..

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.