Dan toch

Comment 1 Standard

Al zal de vijgenboom niet in bloei staan en er geen vrucht aan de wijnstok zijn, al zal de opbrengst van de olijfboom tegenvallen en zullen de velden geen voedsel voortbrengen, al zal het kleinvee uit de kooi verdwenen zijn en er geen rund in de stallen over zijn – ik zal dan toch in de HEERE van vreugde opspringen, mij verheugen in de God van mijn heil. De HEERE Heere is mijn kracht, Hij maakt mijn voeten als die van de hinden, en Hij doet mij treden op mijn hoogten. — Habakuk 3:17-19 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Habakuk 3:14-19

Als we alleen maar geloven omdat we God voor ons karretje kunnen spannen en de dingen ontvangen die we vragen, dan kunnen we wel eens verkeerd uitkomen.

Habakuk weet dat, vandaar dat hij zijn profetie afsluit met deze geweldige mooie woorden. En natuurlijk wil God genezen, bevrijden, ons met raad en daad bijstaan, is Hij bewogen met ons. Maar het kan soms zo zijn dat de dingen niet gaan zoals wij willen.

Persoonlijk geloof ik dat er nog veel meer is dan we op dit moment ervaren, dat Hij nog veel meer voor ons in petto heeft en dat we misschien wel aan de vooravond staan van een grote doorbraak en opwekking.

Maar zelfs al zou dat niet gebeuren, dan nog. We kunnen God niet gebruiken om de omstandigheden naar onze hand te zetten, alhoewel Hij nog steeds de God van wonderen is. Maar zo niet, dan toch!

Habakuk beschrijft een beroerde situatie: de oogst mislukt en het vee dood, niet eens gehalveerd, nee, alles weg… Kortom een hopeloze en uitzichtloze toestand. Je zou er het bijltje bij neer gooien en bij de pakken gaan neerzitten. Maar dan toch, zegt Habakuk, zal ik in de HERE van vreugde opspringen, mij verheugen in de God van mijn redding. Dat is geloof, weten dat God ondanks alles, toch gaat voorzien. Niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat Hij, de HERE Here, JHWH Adonai mijn kracht is, weet je nog -Opstandingskracht- Hij maakt mijn voeten als die van een hinde en doet mij treden op mijn hoogten.

Dit lied is geen berustingsleerlied, nee, het is een Psalm vol geloof. Want al die dingen zijn niet nodig om op God te vertrouwen en als een hinde, heel licht en klaarblijkelijk zonder inspanning, over de problemen heen te dansen en er boven te staan, op de hoogten. Want daar kan je op je vijand neerkijken en zeggen: wat er ook gebeurt, ik verlies mijn geloof niet, want mijn geloof ligt niet in mijn omstandigheden, maar is in Hem. En wat ik tekort kom, zal Hij aanvullen. Ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp.

Dan kunnen we, zelfs als de omstandigheden beroerd zijn, dit prachtige lied zingen:

https://youtu.be/o6f65pQFxuY

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Een gedachte over “Dan toch

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.