Waar ben je?

Leave a comment Standard

En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof. En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u? — Genesis 3:8-9 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Gen.3:1-13

Er is iets verschrikkelijks gebeurt, onomkeerbaar. God had de eerste mensen, Adam en Eva in de Hof van Eden geplaatst en ze mochten alles hebben, behalve eten van die ene boom, voor hun eigen bestwil. En de slang, de listigste van alle dieren van het veld, een personificatie van de vijand van God en alles wat Hij heeft gemaakt is er op uit om dat mooie van de mens af te pakken. En het lukt hem ook nog. De mens eet van de verboden vrucht (geen appel, er staat vrucht) en vanaf dat moment is de zonde in de wereld gekomen. Zien ze dat ze naakt zijn en proberen zich met een vijgenblad te bedekken. Er komt een einde aan de ongedwongenheid waarmee ze met elkaar omgingen en met God. Want Hij was gewoon om met hen te wandelen in de avondkoelte en te genieten, samen met de mens, van Zijn schepping, die zo goed was. Ze proberen zich ook voor God te verbergen. Onbegonnen werk natuurlijk, maar okay, ze hadden Psalm 139 nog niet, waar in vers 7 tot 10 staat, dat God ons altijd en overal kan vinden.

Maar het allermooiste op deze zwarte dag in de geschiedenis, is dat God gewoon doorgaat met te doen wat Hij altijd al deed. Hij komt weer op bezoek, voor de dagelijkse wandeling. Wist Hij het dan niet? Natuurlijk wel, Hij weet toch alles? Maar in Zijn liefde zoekt Hij de mens toch weer op, want Hij is bewogen met ons, met jou. Waar ben je? Klinkt het, stop eens met verstoppertje spelen!

Ook bij ons komt God. Misschien probeer je je al zo lang te verstoppen. Weet je dat je niet op de goede weg zit en eigenlijk moet terugkeren naar Hem. Heeft de zonde in je leven scheiding gemaakt tussen jou en je medemens en tussen God. En vind je het zo moeilijk om weer terug te keren.

Ook naar jou is God op zoek en Hij roept je vandaag: Waar ben je? Niet dat Hij je niet ziet, Hij weet precies wat je aan het doen bent, dat je je schaamt om terug te komen, omdat het misschien al de zoveelste keer is. Maar Hij is geduldig, lankmoedig, een oud nederlands woord, wat uitdrukt dat Hij de tijd heeft, geduldig is en rijk aan goedertierenheid. Hij wacht op je en blijft je roepen: waar ben je? Ik wil je zien! Hij is als de Vader van de verloren zoon, Hij staat iedere dag op de uitkijk en zodra Hij ook maar denkt dat je eraan komt, snelt Hij je tegemoet, maar Hij wacht tot jij de eerste stap neemt. En dan komt er geen verwijtend woord uit Zijn mond, zelfs niet van; waar was je nu zo lang. Nee, Hij is blij als je weer terugkeert. En het wordt feest!

God is op zoek naar de verloren mens, zoals de Here Jezus dat zei bij Zacheus: de Mensen Zoon is gekomen om het verlorene te zoeken en het te redden. (Luk.19:10) Dat was Zijn missie, dat mag ook onze missie, als Zijn discipelen, zijn. Zoek ze op en vertel ze het Goede Nieuws, dat God hen roept en dat Hij hen bij zich wil hebben, wat ze ook hebben gedaan. Ook dan vraagt God aan ons: waar ben je….? Ik heb je nodig om ze te bereiken….

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

https://www.bible.com/bible/1990/gen.3.1-13.hsv

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.