Werkelijke liefde

Leave a comment Standard

‘‘Hieraan leerden wij de liefde kennen, dat Hij voor ons Zijn leven heeft gegeven. Ook wij moeten voor de broeders het leven geven.’

‭‭1 Johannes‬ ‭3:16‬ ‭HSV‬‬

Lezen: 1Joh.3:1-16

Wat is nu eigenlijk liefde, en wat is ware, werkelijke liefde? Zijn dat de vlinders in je buik, als je pas verliefd bent? Is het dat je onafgebroken bij de persoon wil zijn, waar je van houdt? Zijn dat de wilde nachten vol passie? Het kan er allemaal onderdeel van uitmaken en het zijn symptomen, die bij velen voorkomen, maar het is het niet zelf. Wie kent niet die cartoons uit de Telegraaf met ‘Liefde is’, soms leuke, soms rake plaatjes, die een glimlach tevoorschijn kunnen toveren?

Ware liefde is opoffering, zoals Jezus ons dat voordeed. Hij gaf Zijn leven voor iedereen, opdat niemand verloren hoeft te gaan. Joh.3:16 zegt het zo duidelijk: zo lief had God de wereld, en voor de wereld mag jij jouw eigen naam invullen. Zo lief had Hij jou en mij, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat iedereen, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leeft.

En dat eeuwige leven begint niet straks als je dood gaat, maar nu! Vandaag, vanaf het moment dat je Jezus in je hart gevraagd hebt, zoals dat gisteren gebeurde bij alle 39 mensen die, hardop en met hun hart, Hem uitnodigden door te zeggen: ‘Lieve Here Jezus, kom in mijn hart’. Iedere keer dat dat gebeurt is bijzonder, maar ik wil je een verhaal niet onthouden. Ik stond op een bruggetje, met de Healing-station Banner. Er kwamen twee vrouwen even verderop staan, waarvan de ene een sigaret op stak. Ik vroeg aan hen of alles goed was. ‘Mag je hier niet roken? Vroeg de ene vrouw met een zwaar accent. Bleek dat de dames Russisch waren, de ene was al een hele tijd in Nederland, de andere was haar vriendin, over uit Moskou. Ik deelde met hen het evangelie, de vriendin was moslima, haar vriendin vertaalde het gebed om redding en ze bad het mee! En dinsdag gaat ze weer naar huis. Een hemelse planning! En Jezus in haar hart en Hij gaat voor haar zorgen, daar ben ik van overtuigd!

Liefde is jezelf opofferen. Openbaring 12:11 noemt ons drie wapens waarmee we de boze kunnen verslaan: het bloed van het Lam, door het woord van ons getuigenis, en ons leven niet liefhebben tot in de dood.’

Dat is wat Jezus voor ons gedaan heeft, dat is ook wat wij mogen doen en kunnen door de kracht van de Heilige Geest, Die in ons woont. Ja maar als, stel dat, ja, dat is minder prettig, als je vervolgd wordt vanwege je geloof, als ze uitlachen en beschimpen en nare grapjes over je maken. Maar, ze schieten je niet dood, nog niet tenminste. Ik las laatst dat de christenen in Iran vroegen om te stoppen met bidden tegen de vervolging, maar dat we moesten bidden voor opwekking, want vervolging doet de kerk groeien. Christen zijn daar kost je iets, kan je je leven kosten, maar zij vinden de relatie die ze hebben met de levende God dat waard. Hoe anders is het hier in het westen, waar de kerk en de mensen in de kerk vaak lauw zijn en al na een uur kijken op hun horloge of het nog geen tijd is.

Echte liefde is in vuur en vlam staan voor de Here Jezus en een levende getuige van Hem zijn, wat het je ook kost. Hij gaf Zijn leven voor jou, geven wij ons leven, volledig aan Hem?

‭‭

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.