Kracht in zwakheid

Leave a comment Standard

‘Maar Hij heeft tegen mij gezegd: Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Daarom zal ik veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij komt wonen.’ 2 Korinthe‬ ‭12:9‬ ‭HSV‬‬

Lezen: 2Kor.12:7-10

Een veel gebruikte tekst in christelijk Nederland, zeker in het kamp van de berusting. Want men heeft gebeden en het niet ontvangen, dan is Zijn genade dus maar genoeg. Maar de tekst stopt daar niet, gaat juist verder. Was die doorn in het vlees een ziekte?

Als je de Context van heel 1Kor.12 leest dan kom je erachter dat het juist de volksgenoten van Paulus waren, die hem achterna reisden en overal de leer van de genade, de rechtvaardiging door het geloof alleen, probeerden te ontkrachten. En dat deed Paulus pijn, omdat het mensen waren, die hij innig liefhad. Hij wilde zelfs wel zijn plaats in de hemel afstaan voor hen, nu dan moet je toch wel echt veel van iemand houden!

Zijn zwakheid was dus geen lichamelijke zwakheid, hij had niets aan zijn ogen etc., allemaal fabeltjes. Hij voerde de strijd tegen zijn eigen volk en dat sloopte hem, maar hoewel hij God daar dus 3 x voor gebeden had, bleef dat stukje pijn in zijn leven.

En dan is Gods genade genoeg en mag je weten dat wij, juist in onze zwakheid sterk kunnen zijn, in en door Hem, opdat de kracht van Christus, de Heilige Geest dus, in ons komt wonen.

Als we zelf sterk zijn, alles weten en kunnen handelen, hebben we Hem niet nodig, maar als we zwak zijn, moeite hebben met dingen, niet zo over ons geloof of de Heiland delen, omdat het ons ‘ding’ niet is, juist dan hebben we de Heilige Geest nodig.

Want we hebben de belofte dat we kracht zullen ontvangen en Zijn getuige zullen zijn als de Heilige Geest over ons komt. Paulus verlangde in zijn bediening naar (nog) meer van Zijn Geest. Want er is altijd meer. Wees niet tevreden met wat je hebt maar strek je uit naar meer, zeker als dat betekent dat moet erkennen dat je het zelf niet kunt. Dat is zwakheid en dat haaks op. ons trotse hart. Maar erken en herken het maar bij jezelf: zonder Hem kan ik niets, ik heb genoeg aan Zijn genade, want ik hoef het niet zelf te doen, prijs de Heer daarvoor, want dan zou het faliekant mis gaan. Maar door Zijn altijd overvloedige genade, mogen we ons uitstrekken naar meer van Zijn kracht. Dus niks berusting, ertegen aan, in Zijn kracht sterk!

_________________________________________________________________________

* Luister hier de uitzendingen terug van ‘Op weg met de Bijbel’: https://opfrisser.com/preken/

* Ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox? Stuur een berichtje naar opfrisser.7wees@gmail.com en je wordt toegevoegd. Of like onze facebookpagina https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws\

* Wil je ons steunen? Word partner van Arbeiders in de oogst voor minimaal 5 euro per maand en ontvang het boekje “Wie ben ik?’ Gratis. https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner

* De Opfrissers zijn ook in boekvorm verkrijgbaar in de webshop: http://arbido-webshop.nl

* Je kunt mij ook boeken als spreker in je kerkdienst of voor de workshop doeltreffend bidden. Kijk op http://ariedepaauw.nl

* Draag je geloof (uit) https://www.xshirts.nl

Advertenties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.