Bevel tot geloof en liefde

Leave a comment Standard

En dit is Zijn gebod: dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon, Jezus Christus, en dat wij elkaar liefhebben, zoals Hij ons een gebod gegeven heeft. En wie Zijn geboden in acht neemt, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan weten wij dat Hij in ons blijft, namelijk aan de Geest, Die Hij ons gegeven heeft. 1 Johannes 3:23-24(Herziene Statenvertaling)

Geboden, de meeste huiveren bij dat woord. Dat hoort niet bij de genade. Daar is alles gratis, daar krijg je het voor niets. Dat is waar, 100 %. Maar om de genade te krijgen moet je er wel wat voor doen. En dat is die genade aannemen.

Zondag zullen weer heel wat moeders worden verrast met een geschenk. Hoe dat gaat, nu de kinderen thuisonderwijs krijgen, is al een uitdaging op zich. Maar dat geschenk moet wel worden aangenomen en uitgepakt. En je moet het op de koelkast hangen, of ergens neerzetten, zodat anderen kunnen zien wat je kind voor moeder gemaakt heeft. En dan zijn we er trots op en zeggen het tegen iedereen: kijk eens!

Als je het ingepakt laat en het slingert door je slaapkamer en het verdwijnt in de prullenbak, beschadig je je kind. Wel zo is het dus ook met Gods genade. Als we die niet aannemen en uitpakken beschadigen we onszelf en slaan we de liefde van God in de wind.

Daarom moeten we geloven, omdat dat de enige zonde is, die ons uit de hemel houdt. Want door geloof zijn we behouden, niet uit werken der wet, zoals sommigen ons nog steeds willen doen geloven.

En vanuit dat geloven in de Naam van Jezus, dus in Jezus Zelf, komt het volgende gebod, dat van de liefde. Het valt me op dat mensen die je met de wet om de oren slaan, vaak zo liefdeloos zijn en veroordelend. Doe dit, want anders…. Terwijl Jezus Zelf zegt, dat Hij niet gekomen is om de wereld te oordelen, maar om haar te redden. (Joh.3:17) De enigen, die Hij veroordeelde waren de religieuzen…..

Maar als we Zijn liefde hebben leren kennen, gaan we, als vanzelf, door de Geest anderen liefhebben. Dan kruist de verticale balk, de horizontale en heb je het kruis. En rondom dat kruis draait alles. Als je daar aan af doet, wee je gebeente, want dan gaat het niet goed komen. Leef daarom iedere dag uit genade, in liefde tot je naaste, in afhankelijkheid van de Geest.

slaan,

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.