Rechte daden

Leave a comment Standard

Mijn hart springt op van vreugde in de HEERE, mijn hoorn is opgeheven in de HEERE; mijn mond is wijd open tegen mijn vijanden, want ik verheug mij in Uw heil. Er is niemand zo heilig als de HEERE, want er is niemand buiten U, en er is geen rotssteen als onze God.. — 1 Samuel 2:1-2

Lezen: 1Sam.2

Wetend wat het betekent om jarenlang kinderloos te zijn ben ik altijd bewogen met Hannah. Want hoe harteloos en wreed kunnen de mensen zijn, vaak onbedoeld, maar die toch een zwaard door je ziel steken. ‘Jullie kunnen nog lekker met vakantie’, ‘dat kunnen jullie nog doen’, ‘we nemen geen kinderen meer’, ‘ ik hoop toch zo dat het weer geen jongen is, ik wil nu wel eens een meisje’

Pijnlijk, voor als je zo sterk verlangt naar een kindje, iedere maand weer heen en weer geslingerd wordt tussen hoop en vrees. Eindeloze onderzoeken in het ziekenhuis, vaak onterend, zeker voor een vrouw. Uiteindelijk zijn we ontzettend gezegend met onze zoon uit Sri Lanka, inmiddels ook al weer 34 en later kregen we toch een biologisch ‘eigen’ kind, maar voor mij zijn het alledrie mijn jongens, evenals de bonus zoon waarmee ik later nog eens gezegend werd. God is goed!

Dus wat snap ik de blijdschap van Hannah in de uitroep van dit lied. Want ze is verhoogd, na jaren vernederd te zijn door Peninna, de andere vrouw van Elkana. Hij had Hannah lief, staat er, maar ging ondertussen wel door met het verwekken van kinderen bij de ander. Wat een pijn, wat een verdriet, wat een vernedering, ten einde raad riep zij het uit bij de HERE, beschuldigd van dronkenschap door Eli. Maar Hij hoorde haar gebed en een jaar later was Samuel er, een bijzonder kind, de laatste Richter van Israël, een profeet, een ziener. Geen wonder dat er geestelijke strijd om zijn geboorte zat.

Het lied, waar onze tekst van vandaag uit komt, stond model voor de lofzang van Maria, een jong meisje, dat nog helemaal niet zwanger had willen worden en genoot van de ondertrouwtijd met haar verloofde. Maar ook zij kiest ervoor afhankelijk te zijn van de Here en Hem te volgen.

God is nog steeds een God van wonderen. Toen onze oudste zoon en zijn vrouw met hetzelfde probleem worstelden als wij, gingen ze, ten einde raad, naar een kinderwens dienst van broeder Zijlstra. Hij bad voor hen en inmiddels zijn wij opa en oma van hun twee zonen!

Ook voor jou wil God een wonder doen, wat je probleem ook is, misschien met kinderloosheid, of met wat de wereld een ‘ongeneeslijke’ ziekte noemt, maar bij God is niets onmogelijk. We onderschatten zo vaak de kracht van het gebed, zeker van gezamenlijk gebed. En Hij is tenslotte gisteren en heden Dezelfde, tot in eeuwigheid. Geef nooit op, maar laten al je wensen, dus niet een paar, nee, al je wensen, bekend zijn voor God en Hij zal ze vervullen. Hij is de Rots, dus onwankelbaar, Hij kan tegen een stootje, en er is niemand zoals Hij!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.