Iets is onmogelijk

Leave a comment Standard

En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft. En meteen riep de vader van het kind onder tranen: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp. Marcus 9:23-24

Lezen: Markus 9:14-29

Geloof en genezing, ze schuren elkaar. Als iemand niet geneest, heeft hij of zij dan geen of onvoldoende geloof? Of is het juist bij degene, die bidt?

Als we de bijbel lezen, dan zien dat iedereen, die bij Jezus kwam, genas, van iedere ziekte, niet een uitgezonderd. De discipelen hadden al ervaring opgedaan en hadden al zieken door hun handen en voor hun ogen zien genezen. Toch lukt het hen niet om deze maanzieke jongen te genezen. En als Jezus en Zijn drie intiemste discipelen van de berg komen, waar ze zojuist de heerlijkheid van God hadden gezien en Zijn stem gehoord, komen ze in een stuk geestelijke confrontatie, waar ze geen raad mee weten. De vader van de jongen, ten einde raad, vraagt of Jezus hem kan genezen,want zijn discipelen lukte het niet en dan spreekt Jezus de woorden van onze dagtekst. En Hij legt toch een stuk verantwoording bij de vader. Zijn discipelen konden het niet, maar waren ze de enige oorzaak? Blijkbaar ontbrak het vader ook aan geloof. Maar hij belijdt het, ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp.

Maar wat een belofte! Als je gelooft is niets onmogelijk. En niets is niets, dus alles is mogelijk voor wie gelooft. Ons probleem is dat van de vader, we geloven en toch ook weer niet, omdat onze ervaringen zich mengen met ons geloof. En we hebben al zoveel zien misgaan op dit gebied, al voor zovelen gebeden of zien bidden, die niet genazen en zelfs overleden zijn. We kennen natuurlijk niet alle ins en outs, maar laten we onze ervaringen niet boven Gods Woord zetten, want Hij stierf ook voor onze ziekten en door Zijn striemen zijn we genezen, geen belofte, maar een feit. Dus als we nog worstelen met dat stukje ongeloof, laten we het voorbeeld an deze liefhebbende vader volgen, die ten einde raad uitriep: Heer ik geloof, maar kom mijn ongeloof te hulp. En dan kan Jezus, door jou heen, een wonder doen. Durf je het aan?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.