Smeekbeden

Leave a comment Standard

Want wij werpen onze smeekbeden niet voor U neer op grond van onze gerechtigheden, maar op grond van Uw grote barmhartigheid. — Daniel 9:18
Lezen: Daniel 9:1-19

Plaatsvervangend schuldbelijdenis doen, het is nogal een hot item in christelijk Nederland. De een zegt dat het niet meer nodig is, de ander verwijst o.a. naar deze tekst (en ook Nehemia doet het) waarin het duidelijk gebeurt. Ook wij gebruiken het in ons Vrijheidspastoraat.

Daniël doet het dus ook. Door bestudering van de profetieën van Jeremia komt hij erachter dat de 70 jaren, die het volk Israel (het Tweestammenrijk) in ballingschap moet doorbrengen voorbij zijn. Hij is dan al een oude man van dik in de 80. Hij begint de schuld van het volk voor God te belijden, met als gevolg dat Gabriel himself ten tonele verschijnt. Engelen komen in beweging als we dit gaan doen, geweldig toch?

Maar de tekst van vandaag, waar een gedeelte van weggelaten is, het is dus eigenlijk 19b, zegt dan ook dat we onze smeekbeden niet uitstorten omdat we zelf zo goed zijn. Nee, hij heeft zojuist beleden wat er allemaal mis was (en is) met het volk. Nee, onze gebeden worden niet verhoord omdat wij zo goed zijn, zo goed de regeltjes weten, rechtvaardig zijn. Wel of niet ons aan de joodse regels houden en noem maar op. Het is Gods barmhartigheid, Zijn grote barmhartigheid, waarop we een beroep kunnen doen en verhoring van onze gebeden kunnen verwachten.

Die barmhartigheid kreeg een naam: Jezus, en een daad: het kruis van Golgotha, waar Hij uitriep: Het is volbracht! Alleen op grond van Zijn genade, ontferming, bewogenheid en barmhartigheid kunnen we naderen tot de troon der genade, in geloof, dat Hij een hoorder en verhoorder is van onze gebeden. (Hebr. 11:6)

Deel de Opfrisser gerust, laat anderen meegenieten
#Opfrisser

— ————————————Advertenties———————————————

De eerstvolgende keer Schatzoeken is gepland op 26 juni a.s. . We gaan het Koninkrijk proclameren en demonstreren in bidden voor de zieken en de mensen tot Jezus leiden, die de Heilige Geest ons aanwijst.
Dat wil je niet missen, bestel je tickets op https://www.eventbrite.nl/e/tickets-schatzoeken-143389633253
—————————————————————————————————
Bron:www.dagelijkswoord.nl. Tenzij anders vermeld maak ik gebruik van de Herziene Statenvertaling © 2010 Stichting HSV——————————————————————————————————Word Partner in de Oogst voor tenminste €5,- per maand en ontvang het boekje ‘Wie ben ik’ als geschenk.https://www.arbeidersindeoogst.nl/word-partner——————————————————————————————————Wil je ook iedere dag de Opfrisser in je mailbox ontvangen? Op de website vind je links een kopje: ‘Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail’, als je daar je e-mail invult komt het goed, lukt dat niet, mail dan even naar opfrisser.7wees@gmail.com——————————————————————————————————Like 👍 deze Opfrisser waar je het leest, zodat anderen het ook lezen! En neem dan meteen onze Facebookpagina mee: https://www.facebook.com/OpfrisserMetDe7Ws

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.